zaterdag 24 oktober 2020

Bardo van wording: het blokkeren van de moederschoot (1)

Aan het eind van de bardo van wording staat de overledene, opgejaagd door zijn slechte karma, aan de rand van een reïncarnatie. Het ziet er niet best voor hem uit, dat wordt opnieuw lijden en dwalen in samsara. Het licht van zijn toekomstige bestaanswereld schijnt hem al helder tegemoet. Nu op de rem trappen dus, en in gedachten weerstand bieden. De ingang tot de moederschoot moet geblokkeerd worden.

Het is een cruciaal moment, ‘de scheidslijn waarop wordt bepaald of je naar boven of naar beneden gaat’. Of je voor altijd gelukkig zult worden, of door één enkel moment van luiheid langdurig moet lijden. Alles hangt hier af van de juiste eenpuntige concentratie. Je moet vooral niet afgeleid zijn, je geest is nu als de teugels van een paard, alles waar je aan denkt zal gebeuren. Wees dus positief en streef naar goed karma.

Luister naar de diepzinnige instructies van het Bardo Thödol. Je moet nu eerst een belangrijk vers hardop nazeggen. Denk er dan goed over na en breng het in praktijk. Het gaat over concentratie, volharding en meditatie. En over het afsluiten van de moederschoot, het moment dat nu gekomen is. Let goed op!

Je hebt visioenen van mannen en vrouwen die gemeenschap hebben. Ga daar niet tussenin! Doe verstandig en visualiseer de man en vrouw als je leraar en zijn partner. Betuig ze intens respect en vraag om onderricht. Concentreer je sterk op deze gedachte. Mediteer over je leraar en zijn partner als je yidam (of Avalokiteshvara) met zijn gezellin. Schenk ze in gedachten offergaven en vraag vol toewijding om goede resultaten.

Ga niet onder invloed van lust en afkeer de baarmoeder in! Het Bardo Thödol schetst wat er dan zou gebeuren: je zult je vader haten, wanneer je als man geboren wordt, en aantrekking voelen ten aanzien van je moeder. En jaloers zijn op je moeder en begeerte voelen naar je vader, als je als vrouw geboren wordt*. Je zult uiterste gelukzaligheid ervaren in het centrum van de vereniging van zaadcel en eicel (“Het centrum van de vereniging van witte en rode druppels”). Hierna zul je het bewustzijn verliezen en de vrucht zal groeien (“rond en ovaal”), tot het lichaam gerijpt is en uit de moederschoot tevoorschijn komt. Waar zul je terecht komen en in welke hoedanigheid? Welke vormen van lijden zul je ondergaan? Hoe groot is je domheid en onwetendheid? Terug kun je niet meer, je gaat opnieuw rond in de zes rijken van bestaan, de diepe afgrond van samsara. Wat jammer! 

Als begeerte en afkeer bij je opkomen, moet je als volgt mediteren om de moederschoot af te sluiten: (in het kort) Wat triest dat ik zo’n slecht karma heb, en zo gehecht ben aan begeerte en agressie! Ik blijf maar dwalen en dwalen in samsara, en wegzinken in de oceaan van lijden. En op deze manier gaat het nog eindeloos duren ook. Ik heb er genoeg van! Vanaf nu geef ik begeerte en afkeer volledig op! Dat ga ik echt doen! 
Concentreer je geest intensief en eenpuntig op deze gedachte. 
 
*Het Oedipusmotief en elektracomplex, láng voor Freud en Jung al doorgrond door het Tibetaans boeddhisme.  


Bronnen:  
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa  
Het Tibetaans Dodenboek  
Servire, 1991 
 
Robert A.F. Thurman  
Het Tibetaanse Dodenboek  
Altamira-Becht,  2006 
 
Ilse Dorren  
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek  
Mirananda, 1985