zaterdag 10 oktober 2020

Bardo van wording: positief blijven

In de bardo van wording kan de overledene alle hulp gebruiken die hij maar kan krijgen. Hopelijk heeft hij achterblijvers die hem voorlezen, en heeft hij de aandacht van barmhartige wezens. Maar het is vooral belangrijk dat hij zelf alles op alles zet voor een gunstige ontwikkeling. De tekst van het Bardo Thödol is hier heel duidelijk in. Als ik de instructies erop nalees, komt het meestal op hetzelfde neer:

(be)oefening, 
concentratie, 
wilskracht, 
verbeelding, 
neutraal zijn.

Begin nu, bij leven al, met beoefenen. Raak vertrouwd met de situaties en wezens in de bardo, zodat je ze herkent als het zo ver is. Na je overlijden is het Bardo Thödol de geheugensteun voor kennis die je al hebt.

Concentratie en wilskracht, dat spreekt voor zich. Afleiding en angst zorgen voor verkeerde keuzes op cruciale momenten. (En daar hoef je niet dood voor te zijn.)

Verbeeldingskracht is van groot belang. Door je waarneming heenkijken, abstract denken. Zonodig een situatie kunnen kneden en omvormen in je voordeel.

Neutraal zijn, in dit geval: onverschillig, zonder voorkeur, niet voor niet tegen. Raak vooral niet betrokken in je visioenen van verlangen of afkeer, want voor je het weet schiet je als een soort flipperbal heen en weer tussen vreugde en droefheid, steeds opnieuw. In de bardo heeft je bewustzijn geen ondersteuning en is daarom heel onstabiel. Elke goede of slechte gedachte die in je opkomt is erg krachtig. Denk dus maar liever niet aan je slechte daden, die herinneringen hebben nu de gedaanten van folterende demonen aangenomen. Herinner je vooral deugdzaamheid. En als je dat niet in huis hebt, probeer dan op z’n minst een positieve houding van respect en vertrouwen op te wekken. Dat is een vuistregel! 
 
En houd die positieve houding vast, ook als je wordt afgeleid door handelingen van je nabestaanden of andere aardse zaken. Laat je vooral niet meeslepen door emoties nu de zes bestaanswerelden weer opkomen. Als je op dit moment woedend zou worden, bestaat het risico dat je toch nog in een lager rijk terecht komt. Je kunt zelfs als hellewezen of preta herboren worden, ook als je net op het punt stond een hogere staat te bereiken.
 
Dus wordt maar niet boos als je bijvoorbeeld ziet dat je familie dieren offert ten bate van jouw zielenheil. Dat is inderdaad niet zo gunstig, maar laat het los! Mediteer juist over liefde. Of misschien ben je erg gehecht aan de bezittingen die je achterliet. Je zou dan kwaad kunnen worden op de nieuwe gebruikers daarvan. Niet doen! Wat maakt het uit wie die spullen heeft, ze zijn nu toch nutteloos voor je. Concentreer je en schenk ze in gedachten aan je leraar en de drie juwelen. Verblijf in deze ervaring van onthechting en onbezorgdheid. En ook al zouden de achterblijvers de voor jou bedoelde rituelen slordig en ongeïnteresseerd uitvoeren, niet verdrietig en wanhopig worden! Het is heel schadelijk als je nu je geloof en vertrouwen verliest. Wat ze er ook van bakken verder, behoud een positieve houding! Doe maar gewoon of je het verkeerd gezien hebt. Die mensen zijn actief met de leer van Boeddha, en daarin kan toch geen onzuiverheid zijn? Blijf ze respecteren en overlaad ze met positieve gedachten.

Die rituelen kunnen trouwens ook heel goed uitpakken. Bijvoorbeeld als je net geboren dreigt te worden in een van de drie lagere bestaanswerelden (de visioenen doemen al voor je op) en je ziet dan je achterblijvers en leraren heilzaam bezig, speciaal voor jou. Dan word je waarschijnlijk zo blij dat je toch nog in een hoger rijk geboren wordt.

Het is duidelijk dat deze instructies en tips voor de bardo van wording ook vaak nuttig zijn in het dagelijks leven. Dat ligt dicht bij elkaar. Wie zich door het leven heen weet te slaan, zal het in de bardo ook wel klaarspelen. En omgekeerd, wie er in de bardo zonder al te veel kleerscheuren afkomt, draagt al een stuk weerbaarheid voor zijn komende leven met zich mee.

 

Bronnen: 
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa 
Het Tibetaans Dodenboek 
Servire, 1991

Robert A.F. Thurman 
Het Tibetaanse Dodenboek 
Altamira-Becht,  2006

Ilse Dorren 
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek     
Mirananda, 1985