De
overledene die er niets van bakt in de bardo van dharmata komt uiteindelijk in
de bardo van wording terecht. Een nieuwe wedergeboorte is daarmee vrijwel
onvermijdelijk geworden. Terug naar het cyclische bestaan, lijden en pijn.
Lekker dan.
De vijf
wijsheden hebben hem op zowel vredige als toornige wijze uitgenodigd om samsara
te verlaten en bevrijding te bereiken, maar dat heeft hij niet voor elkaar
gekregen. Zijn karma heeft een te zware claim gelegd. Alle kansen in de voorafgaande
fasen zijn gemist, en terugkeer is niet mogelijk. Hij is nu te vast in de
dualiteit verstrikt geraakt.
De bardo
van wording (ook: ‘de tussenstaat van het nieuwe bestaan’, of ‘sidpa bardo’) is
een wereld die ons heel nabij is. Het is er bijna niet meer mogelijk de zuivere
staat van dharmakaya te ervaren. Hoe verder je van de Werkelijkheid verwijderd
raakt, hoe nadrukkelijker je met de dualiteit geconfronteerd wordt.
De
overledene heeft nu een mentaal lichaam met allerlei mogelijkheden. Hij voelt
zich bijna een superheld, maar de lol gaat er al gauw van af. Er vindt een oordeel plaats en hij houdt zich
voornamelijk schuil vanwege woeste en angstaanjagende hallucinaties die hem
teisteren. In de bardo van wording is de ontmoeting van de dode met zijn eigen
karma nog eens extra dramatisch.
Het is
dan ook geen wonder dat er een enorm verlangen ontstaat naar een gewoon bestaan
in een nieuw lichaam. Alles beter dan dit! De dode is rijp voor een
wedergeboorte, terug naar af. De zes bestaanswerelden doemen weer op, en zelfs
een glimp van zijn nieuwe geboorteplaats.
Een
buitengewoon hachelijke situatie, maar het Bardo Thödol blijft optimistisch:
bevrijding is nog steeds mogelijk! Zelfs nu! Maar dat zal niet meevallen. De
overledene drijft al af richting moederschoot, dus eerst krijgt hij een aantal
instructies om die te blokkeren.
Je moet dan
wel van goeden huize komen om dit voor elkaar te krijgen, en voor de meesten van
ons zal een reïncarnatie uiteindelijk toch onafwendbaar blijken te zijn. Daarom
krijgt de overledene tot besluit nog wat tips om dan in ieder geval de juiste
moederschoot te kiezen. De kwaliteit van het volgende leven is van groot belang.
Dat moet toch op zijn minst een goed leven zijn in een plezierige omgeving. En
het allerbelangrijkste: de omstandigheden moeten gunstig zijn voor studie en
beoefening van de dharma (leer), zodat je vooruitgang kunt boeken en bevrijding bereiken in de volgende ronde.
Bronnen:
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa
Het Tibetaans Dodenboek
Servire, 1991
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa
Het Tibetaans Dodenboek
Servire, 1991
Robert
A.F. Thurman
Het Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht, 2006
Het Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht, 2006
Ilse
Dorren
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda, 1985
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda, 1985