woensdag 9 mei 2018

Allereerst een sigaretje

De hemel van… Renate Dorrestein

(De hemel van… Afl. 1)

In mijn vorige blogpost beschrijf ik de “moderne hemel” als een individueel maatwerk, iedereen creëert er zijn eigen ideale omgeving.

Deze week overleed Renate Dorrestein (64). In de Volkskrant van 16 september 2017 stond nog een mooi interview dat Wilma de Rek met haar had. De schrijfster is op dat moment ernstig ziek en weet dat ze niet lang meer te leven heeft. Tijdens het interview komen ook onvermijdelijk de dood en het hiernamaals ter sprake. Dorrestein komt uit een katholiek nest, bidt en gelooft in God.

RD: “Dat is heel troostrijk, want wij gaan allemaal door naar de hemel- natuurlijk ga ik naar de hemel, wat heb ik in de hel te zoeken, ik ben mijn leven lang een ontzettend brave vrouw geweest. En daar gaan we het heel fijn hebben.”

RD: “Mijn voorstelling van het hiernamaals is behoorlijk kinderlijk. Ik ga er vanuit dat ik boven heel druk zal zijn met het hernieuwen van de contacten met de mensen die ik zo lang heb moeten missen. Het eerste wat ik doe als ik dood ben is een sigaretje opsteken- ik ben nog niet zo lang geleden gestopt.”

Renate Dorrestein relativeert haar uitspraken wel: “Alle geloof is hoop hoor, maar het is wel heel troostend”. En: “Een ding weet je zeker: je komt hier niet levend vandaan, dus je kan je maar beter ergens op verheugen in plaats van te denken dat er niets blijkt te zijn. Ik denk wel: zou ik in de hemel nog steeds boeken zitten te schrijven?”




links:
Het interview door Wilma de Rek in de Volkskrant (€)  HIER
Meer Dorrestein  HIER