vrijdag 6 december 2019

Bardo van dharmata, achtste dag

Na een kort intermezzo (waarin de bardo van de toornige godheden geïntroduceerd wordt, en het belang van tantra benadrukt) hervat het Bardo Thödol haar aanwijzingen voor de reis door de bardo van dharmata. De achterblijvers moeten de dode driemaal bij zijn naam noemen en de tekst hardop voorlezen.

 
Luister en let goed op! De vreedzame bardo heb je niet herkend en nu ben je dus hier beland. Op deze achtste dag zullen (uit je eigen hersenen) de toornige boeddhavormen verschijnen. Twijfel niet! Je moet ze herkennen!

Levensecht en duidelijk zie je de grote glorieuze Heruka voor je. Een wijnkleurig lichaam omgeven door vlammende lichtstralen, drie hoofden, zes armen en vier gestrekte benen. Zijn rechtergezicht is wit, het linker rood, en het middelste wijnkleurig. Zijn negen ogen staren boos, zijn wenkbrauwen flitsen als bliksemschichten, zijn hoektanden glimmen als koper. Hij lacht bulderend: “Ah-la-la!” en “Ha-ha!”, en maakt sissende geluiden zoals “Sjoe-oe!”. Zijn roodgouden haar wappert vlammend, zijn hoofden zijn gekroond met uitgedroogde schedels, de zon en de maan. Zijn lichaam is getooid met zwarte slangen en een ketting van verse schedels. In zijn rechterhanden heeft hij een wiel, een bijl en een zwaard, en links een bel, een ploegschaar en een schedelnap. Zijn partner Boeddha Krodhishvari staat met een been om zijn lichaam geklemd. Zij houdt haar rechterhand om zijn hals en biedt hem met de linkerhand slokjes bloed aan uit haar eigen schedelkom. Ze klakt luid en vals met haar tong en buldert als de donder. Samen zijn ze omgeven door wijsheidsvlammen die uit de poriën van hun brandende vajra-lichaam opspringen.

De Boeddha-Heruka staat met één paar benen gebogen en het andere paar gestrekt op een troon die ondersteund wordt door garuda’s . Wees niet bang voor hem! Voel geen afkeer! Het is een vorm van je eigen geest, herken dit! Hij is je yidam, dus geen paniek! Het is in werkelijkheid de Boeddha Vairochana met zijn partner! En meteen als je hen herkent, ben je bevrijd!

Natúúrlijk zal de overledene de yidam nu herkennen, er ondeelbaar mee versmelten en een boeddha in de sambhogakaya worden.


Bronnen:
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa
Het Tibetaans Dodenboek
Servire, 1991

Robert A.F. Thurman
Het Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht,  2006

Ilse Dorren
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda, 1985