vrijdag 14 juli 2023

Verontrustend en te donker

De hemel van... AI

(De hemel van… Afl.21)

Er wordt op dit moment nogal veel gepraat over AI. Een jaar geleden net iets minder. Toen ik destijds een AI programma tekeningen liet maken van 'de hemel', kreeg ik prettig blauwe voorstellingen met voornamelijk witte wolken en hier en daar een trap. Opvallend was dat er niemand te bekennen viel. 

Heaven 2022

Wat krijg je te zien als je nu hetzelfde AI programma, maar dan een jaar slimmer, dezelfde opdracht geeft? Zijn er verschillen? Jazeker! Alles is net iets te donker en verontrustend. Er zijn wezens, ik zie o.a. een Jezus figuur, en felle zonnestralen. Contouren van bergen en zelfs een stad, en eenmaal een ladderachtige trap (maar dat kan ook rails zijn).
 
Heaven 2023

 
Heaven 2023

Eerlijk gezegd vond ik de hemel van vorig jaar veel aanlokkelijker en geruststellender dan die van nu. Maar dat zegt meer iets over mij natuurlijk.