Vorige
week las ik in The Guardian een artikel over een opmerkelijke film die ik graag
eens zou willen zien (en beleven): Samsara,
van de Spaanse regisseur Lois
Patiño (40). Twee verhalende delen, die gescheiden worden door een bijzonder
tussenstuk, waarin de kijker 15 minuten de ogen gesloten moet houden! In dit
drieluik spelen sterven, hiernamaals en Tibetaans
Dodenboek een belangrijke rol. De titel Samsara
verwijst naar de boeddhistische opvattingen over de cyclus van leven, dood en
wedergeboorte.
|
Bron afb.: still
|
Het
eerste deel van de film speelt zich af in het noorden van Laos, in Luang
Prabang. Er zijn mooie natuuropnamen van bossen en watervallen, waar een
jongeman wandelt met vrienden, monniken uit een van de boeddhistische kloosters
in de stad. Hij bezoekt er ook Mon, een wat oudere zieke vrouw, en leest haar
dan passages voor uit het Bardo Thödol
(Tibetaans Dodenboek). Deze tekst
beschrijft de overgangsfasen tussen overlijden en wedergeboorte, en gidst de
doden door het hiernamaals. Het is de bedoeling dat het lezen hardop gebeurd
(dat vind ik grappig, als je weet dat deze jongen ooit rapper wil worden).
Als Mon
afscheid neemt en sterft (zij hoopt te reïncarneren als een dier), begint de
onderbreking van 15 minuten, de ‘kijkers’ sluiten nu de ogen, en reizen met
haar mee door het hiernamaals. De indrukwekkende transitie wordt niet bekeken,
maar doorvoeld. Een wervelwind van geluiden, kleuren en flitsen wordt losgelaten
op de zintuigen. Het is de interpretatie van geluidskunstenaar Xabier Erkizia
van de beschrijvingen in het Bardo Thödol.
Gevolgd door geluiden van over de hele wereld, door Erkizia opgenomen gedurende
zijn carrière. Een meisje in Zwitserland praat met haar grootvader, een vrouw die
kookt in Timor, het symboliseert plaatsen waar Mons ziel in de verleiding komt
te reïncarneren. Deze sectie is “vol van kleine geheimen”, vertelt Patiño.
In het
derde deel zijn we ineens in een heel ander werelddeel, bij een islamitische
familie op het eiland Zanzibar. Daar wordt een geitje geboren. Het zou niet
mijn eerste keuze zijn geweest.
Regisseur
Lois Patiño (40) had al twee
jaar een sluimerend idee van een film ‘om te kijken met je ogen dicht’, toen
hij het Bardo Thödol tegenkwam. Dat
wekte zijn interesse in hoe verschillende culturen zich het hiernamaals
voorstellen, en hoe zij zich verhouden tot de dood. Scènes voor gesloten ogen
koppelen met een verhaal over het hiernamaals voelde nu als de perfecte match. De
film is een mix van documentaire en fictie, had een laag budget en een kleine
crew (3). Er werden voornamelijk locals ingezet. Mensen met een eigen verhaal,
op de rand van een belangrijke verandering. Patiño hoopt met zijn film te laten
zien dat er altijd wat te kiezen valt, dat je op verschillende manieren kunt
leven, maar dat het vooral jouw keuze moet zijn. En dat sluit mooi aan bij het
Bardo Thödol, denk ik dan. Dat staat ook bol van veranderingen en keuzes.
Samsara ging in oktober vorig jaar in
première, en draait eind januari in de (Engelse) bioscopen.
Voornaamste
bron:
Rebecca Liu
The
Guardian, 9 januari
2024