Als de
overledene bijkomt in de bardo van wording beschikt hij over een mentaal lichaam. Een soort holografisch beeld, gemaakt van subtiele energie en
bijeengehouden door verbeelding. Het lijkt op zijn vorige lichaam van vlees en
bloed, maar heeft speciale vermogens.
Het Bardo Thödol legt hem de situatie uit
met behulp van een citaat uit (waarschijnlijk) de Guhyagarbha tantra:
Met het voormalige en toekomstige
stoffelijke lichaam van de bardo van wording,
Volledig voorzien van alle
zintuigen, voortgaand zonder belemmering,
Als gevolg van karma in het bezit
van wonderbaarlijke macht,
Aanschouwd door de zuivere ogen van
goden van dezelfde aard.
Daarna
wordt deze kennelijk belangrijke passage nader toegelicht:
Voormalig betekent dat je door de herinnering
aan je vorige lichaam nog vier en een halve dag denkt dat je zo’n stoffelijk
lichaam hebt. Toekomstig verwijst naar je visioenen daarna, je
ziet de plaats waar je zult reïncarneren. En of je nu als een (wereldse) god
geboren zult worden, of als asura, mens, dier, preta of hellewezen, je zult
visioenen van die bestaanswereld hebben. Maar let op: ga daar niet in mee! Volg
ze niet, voel je er niet door aangetrokken! Want als je dat wel doet, zul je in
de zes rijken ronddwalen en allerlei ellende ondergaan. Laat
alles los, ontspan en probeer te mediteren op het heldere licht. Als dat niet
lukt, visualiseer dan je yidam of leraar boven je hoofd en voel een intens
vertrouwen. Dit is ontzettend belangrijk. Twijfel niet! Doe het steeds opnieuw
en dwaal niet af.
Maar
natuurlijk valt het allemaal niet mee, voor iemand met zoveel slecht karma.
Dus: Let op!
In de bardo ben je volledig voorzien van
alle zintuigen, je hebt hier geen gebreken. Ook al was je tijdens je leven
misschien blind, doof of kreupel. Opnieuw een bewijs dat je gestorven bent en
in de bardo dwaalt. Herken dit! Denk aan je instructies. Je geest
is gescheiden van je stoffelijk lichaam en je kunt nu zonder belemmering overal*
naar toe bewegen. Door de muren heen, dwars door bergen, het maakt niet uit. Zodra
je aan de gewenste plaats denkt, flits je er heen. Je hebt nu een mentaal
lichaam, het is dus duidelijk dat je in de bardo van wording dwaalt. Denk aan
de lessen van je leraar, roep de Boeddha van Mededogen aan, Avalokiteshvara.
Als gevolg van karma in het bezit
van wonderbaarlijke macht. Die
bovennatuurlijke vermogens waar je nu over beschikt komen dus niet voort uit
meditatie of verdiensten. Ze zijn ongepast. Nog afgezien van het risico dat de
overledene er plezier in gaat krijgen en daardoor afgeleid wordt van het doel van deze bardo:
bevrijding bereiken, of op z’n minst een gunstig nieuw leven verwerven. De Bardo Thödol adviseert dan ook om deze
krachten te negeren, als je er geen speciaal doel mee hebt. En zo bijzonder
zijn ze nu ook weer niet, dit is immers de bardo! Herken dit en bid je leraar
om steun.
Aanschouwd door de zuivere ogen van
goden van dezelfde aard betekent
dat wezens van dezelfde soort elkaar kunnen zien in de bardo. Bijvoorbeeld zij
die geboren zullen worden in de godenwereld kunnen elkaar zien. Dit gaat op voor
alle zes bestaanswerelden. Maar je kunt beter niet aan dit soort ontmoetingen
gehecht zijn. Mediteer liever over Avalokiteshvara.
*Er zijn
twee uitzonderingen: 1. de schoot van je moeder (waar je reïncarneert), 2. De
heilige zetel van Gautama Boeddha in Bodhgaya.
Bronnen:
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa
Het Tibetaans Dodenboek
Servire, 1991
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa
Het Tibetaans Dodenboek
Servire, 1991
Robert
A.F. Thurman
Het Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht, 2006
Het Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht, 2006
Ilse
Dorren
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda, 1985
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda, 1985