klik op afb. (bron Pieter Geenen, Trouw) |
Goeie grap, dacht ik eerst nog. Maar SIRE is inderdaad een reclamecampagne gestart om Nederlanders erop attent te maken dat zij toch echt een keer dood gaan. Dit is nauwelijks bespreekbaar, voor veel mensen is de dood een beladen onderwerp. Zeker het eigen overlijden. Volgens onderzoek kapt 64% een gesprek over de dood af met (inderdaad) een dooddoener, 33% is bang voor de dood. SIRE (Stichting Ideële Reclame) vindt vooral dat praktische zaken geregeld moeten worden, bijvoorbeeld wensen voor de uitvaart. Eerlijk gezegd dacht ik, in mijn eenvoud, dat deze actie bedoeld was om mensen eens flink wakker te schudden en ze te laten nadenken over vergankelijkheid en een eventueel hiernamaals. Maar dat lijkt hier totaal niet aan de orde. Jammer.
Het Bardo Thödol benadrukt juist hoe belangrijk het is om je al tijdens het leven voor te bereiden op het sterfmoment en het hiernamaals. Je hoeft het onbekende niet met lege handen tegemoet te treden. Begin hier en nu. Erken de realiteit van vergankelijkheid, verdoof jezelf niet. Door na te denken over de dood kun je een werkelijke verandering teweegbrengen.
klik op afb. (bron: sigmund.nl) |