vrijdag 1 juni 2018

Ilse Dorren: Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek


Dit kleine oranje boekje heeft ooit het Bardo Thödol voor mij leesbaar en toegankelijk gemaakt. Als je het nog ergens antiquarisch tegenkomt, aarzel dan niet om het aan te schaffen. Tocht door twee werelden is namelijk de leukste en meest uitnodigende introductie tot het Bardo Thödol die je je kunt wensen. Op opgewekte toon bespreekt Ilse Dorren de inhoud van dit boek, bijna alsof het een bordspel betreft. Kansen, keuzes, ontmoetingen, gevaren en valkuilen in de bardo’s en de raadgevingen (tips en trucs) die het Bardo Thödol hiervoor biedt.

In slechts 104 bladzijden laat de schrijfster op inspirerende wijze zien hoe je deze wonderlijke tekst (ook) kunt lezen, interpreteren en (volgens de inleiding) “beléven”. Daarnaast komen allerlei interessante aanvullende onderwerpen aan bod, zoals religie en filosofie, yoga-anatomie en boeddhisme in het algemeen. Ilse Dorren legt veel nadruk op het belang van het nastreven van eenheid en het loslaten van dualiteit, volgens haar het uiteindelijke doel van het Bardo Thödol.

Het Tibetaans Dodenboek als praktische handleiding voor de stervende/overledene is meer dan een geschrift alleen. Het is een filosofisch systeem dat van de veelheid vóór de dood naar de eenheid van het primaire heldere licht leidt​, om via een steeds bontere en onvriendelijker wordende veelheid door chönyid bardo en sidpa bardo weer aan te landen bij de allerlaatste meditatie om de volgende moederschoot te sluiten. Als dat niet lukt, waaiert de ervaring weer uit tot de veelkleurigheid van het menselijke bestaan, men is dan weer terug aan de start.

De vijf Dhyani Boeddha's

De dood is waarschijnlijk een schokkende en confronterende gebeurtenis, maar rekent tegelijk af met een groot aantal hindernissen. Hierdoor worden ruimere mogelijkheden geschapen om het illusionaire karakter van het leven te doorzien, boeddhaschap en bevrijding liggen (net als in het aardse bestaan) binnen handbereik, maar om ze te kunnen pakken moet men klaarblijkelijk allerlei situaties doorstaan, of beter: doorzien. Situaties die in deze droom ("dood" en "levend") vanuit ons eigen ik worden geprojecteerd. (H)erkenning hiervan biedt bevrijding.

De samensteller van het Bardo Thödol gaat er van uit dat hij de overledene oud nieuws brengt. De tekst is geen onthulling maar een geheugensteuntje. Wie ver gevorderd is stort zich zonder bedenken in het peilloze licht, maar dat zijn uitzonderingen. De meesten zullen er voor terugdeinzen, de situatie niet doorzien en onvermijdelijk verder reizen. Maar het Tibetaans Dodenboek blijft positief, er zijn telkens weer nieuwe mogelijkheden voor de overledene. Na elke keus volgt een nieuw bewustzijnsniveau met andere beelden en opties.

Mahakala

Het Bardo Thödol is duidelijk ingesteld op eenvoudige mensen en volksgeloof. Er wordt een bonte verscheidenheid aan symboliek geïntroduceerd, waarmee vervolgens stuk voor stuk wordt afgerekend. De symbolen zijn noodzakelijke hulpmiddelen om het onuitsprekelijke te verbeelden, om onze verbeelding vast te houden en een bepaalde richting uit te stuwen. De Tibetaanse goden, de boeddha's en hun hele entourage - alle verschijningen zijn slechts zinnebeelden. Het Bardo Thödol benadrukt keer op keer dat een doorschouwen van de situatie het kiezen overbodig maakt. Je kunt je trouwens afvragen of iedereen met dezelfde symbolen te maken zal krijgen, of zoals Ilse Dorren het stelt: "Het is een dubieuze kwestie of een pas overleden vuilnisman uit Sint-Job-in-het-Goor opeens Amogha Siddhi met zijn kruisvormige dorje op zijn harpijentroon zal zien zitten". 

Maar in welke vorm onze illusie zich ook aandient, herkenning laat alle dreiging in het niet verdwijnen. Omdat dit ook geldt voor "het alledaagse leven", is het verstandig je de wijsheden en vaardigheden nu al eigen te maken. Het Bardo Thödol is een reisgids door beide werelden, lezen en herlezen dus. Net als dit fijne boekje van Ilse Dorren.

 
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Ilse Dorren
Mirananda, 1985​​
104 blz.