dinsdag 28 mei 2024

Blood and thunder

In BBC Music Magazine van deze maand staat een aardig artikel van Jeremy Pound over requiems, Music to die for. Door de eeuwen heen, vanaf de 15e eeuw tot nu, hebben allerlei bekende (en minder bekende) componisten requiems geschreven. Verscheidene daarvan worden nog steeds als meesterwerk gezien.

Met een requiem kan het alle kanten op, binnen de vaste thema’s donker en licht, razernij en rust, zijn er veel variaties mogelijk op het gebied van stijl, lengte, aantal uitvoerenden, de tekst en vooral de toon (van blood and thunder tot zacht berustend). Eigenlijk is het thema dood het enige dat ze allemaal gemeen hebben.

Het artikel geeft chronologisch een aantal bekende voorbeelden, voorzien van een handige blood and thunder rating. 
 
🔥🔥🔥🔥🔥  be very afraid
🔥🔥🔥🔥😇  day of wrath
🔥🔥🔥😇😇  judgement awaits
🔥🔥😇😇😇  it’s not all bad
🔥😇😇😇😇  rest in peace
😇😇😇😇😇  death is sweet
 
Tomás Luis de Victoria (1605)
Officium Defunctorum (Requiem)
🔥🔥😇😇😇 
 
Wolfgang Amadeus Mozart (1791)
Requiem in D minor
🔥🔥🔥😇😇
 
Hector Berlioz (1837)
Grande Messe des morts
🔥🔥🔥🔥😇
 
Johannes Brahms (1868)
A German Requiem
🔥😇😇😇😇
 
Giuseppe Verdi (1874)
Messa da Requiem
🔥🔥🔥🔥🔥
 
Garbriel Fauré (1890)
Requiem in D minor
😇😇😇😇😇
 
Herbert Howells (1932)
Requiem
😇😇😇😇😇
 
Maurice Duruflé (1947)
Requiem
🔥😇😇😇😇
 
Benjamin Britten (1962)
War Requiem
🔥🔥🔥😇😇
 
Veel verschillen dus. Brahms’ vriendelijke kijk op dood en hiernamaals bijvoorbeeld, staat haaks op het grimmige requiem van Verdi. Bij hem geen warme woorden van troost. We zijn verdoemd! is hier de boodschap. Zijn hel en verdoemenis werkstuk heeft als middelpunt het Dies Irae, maar Gabriël Fauré laat dat er helemaal uit. Deze componist beschreef de dood als een ‘vreugdevolle bevrijding’, en het requiem had hij gecomponeerd ‘voor zijn plezier’. Hij heeft eindeloos gesleuteld aan het stuk, dat ook werd uitgevoerd op zijn eigen begrafenis in 1924.
 

 
 
Bron: 
BBC Music Magazine, mei 2024
Jeremy Pound