donderdag 2 augustus 2018

Ars moriendi, the art of dying well (1)

Als er tegenwoordig over 'het hiernamaals' wordt gesproken dan bedoelt men meestal een soort hemelse setting waarin je al die prettige dingen kunt voortzetten waar je tijdens je leven al zo dol op was, of daar eindelijk eens mee beginnen. Over een hel, oordeel, zonden en dergelijke hoor je zelden nog iets. Of het moet in de gitzwarte angst- en strafcultuur van de streng christelijk-orthodoxe kringen zijn, daar zijn ze weer totaal doorgeslagen naar de andere kant. Maar verder is de hemel het standaard hiernamaals geworden, zo lijkt het wel. 

Dat was vroeger wel anders, toen moest je die zaligheid nog gewoon verdienen door een voorbeeldig en vooral geheel zondevrij leven te leiden. Een schier onmogelijke opdracht, waar de katholieke kerk in haar lange bestaan gelukkig tal van sluipwegen voor bedacht heeft. Een daarvan is de ars moriendi, de kunst van het sterven. Op je sterfbed kun je met behulp van de juiste handelingen, gebeden, overdenkingen en een team van engelen, priesters en welwillende omstanders alsnog een plekje in de hemel veroveren.

De Ars moriendi, "een scone leeringe om salich te sterven", is een oude traditie van stervensbegeleiding en troost, de christelijke wetenschap dat je je moet voorbereiden op een goede dood of anderen daarin bijstaan. Je moet je niet door de dood laten overvallen. De ars moriendi was in de late middeleeuwen wijd verspreid in Europa (een Nederlandstalige editie werd gedrukt in 1491) en heeft door de eeuwen heen vele varianten gekend. Er is een lange en een korte versie. De lange is ontstaan aan het begin van de vijftiende eeuw en samengesteld uit diverse oudere teksten. Uit deze compilatie ontstond een korte versie, die alleen het tweede hoofdstuk bevat: dat beschrijft aan welke verleidingen de mens op zijn sterfbed wordt blootgesteld en hoe hij zich hiertegen kan verweren. Het zijn vaak kleine boekjes met een illustratieserie van elf houtsneden, dus ook handig voor de 'gewone man', vaak analfabeet.


De (langere) ars moriendi leest als een instructieve handleiding en richt zich afwisselend tot de stervende, de priester die de laatste sacramenten toedient, en de omstanders rond het sterfbed, en vertelt wie wat moet zeggen en doen en op welk moment. De korte versie (met plaatjes) legt meer de nadruk op de strijd tussen goed en kwaad in het stervensuur en is kennelijk bedoeld voor contemplatie. Opmerkelijk is dat hier niet de goede daden centraal worden gesteld die je tijdens je leven moet verrichten, maar de keuzes die de mens op zijn sterfbed maakt. Om salichlijc te sterven moet je ook op je sterfbed sterk blijven in je geloof en je niet laten verleiden door zondige gedachten en een te grote gehechtheid aan je aardse leven.
 
In een volgende blogpost meer over de afbeeldingen op de houtsneden en de beproevingen waar de stervende mee te maken krijgt.



Bronnen:
Carlo Leget
Van levenskunst tot stervenskunst
Lannoo 2013

Andrea van Leerdam (e.a.)
Kennis in beeld; Denken en doen in de middeleeuwen
Uitgeverij Verloren 2014