woensdag 4 juli 2018

Geen speldwang

De hemel van... Jean Dulieu

(De hemel van… Afl. 4)

Jean Dulieu (pseudoniem van Jan van Oort, 1921-2006) was een multitalent: tekenaar, schrijver, poppenspeler en violist. Paulus de Boskabouter is zijn meest bekende creatie.

Hoe Dulieus hemel er uit zou zien is onbekend, hij hield zich meer bezig met hoe het niet zou zijn. In zijn laatst bewaarde dagboekje (het 'Hemelboekje') uit 1992 staan kritische opmerkingen over geloof, reïncarnatie en hoe mensen zich de hemel verbeelden, vaak genoteerd als reactie op televisieprogramma's of nieuwsberichten. In 2012 schreef dochter Dorinde van Oort de biografie Paulus de Boskabouter of Het dubbelleven van Jean Dulieu, waarin haar vader naar voren komt als een tamelijk moeilijke man met een sterke hang naar het kloosterleven.

Ik vind het opmerkelijk dat een kunstenaar als Jean Dulieu, die toch ooit een complete sprookjeswereld heeft gecreëerd, niet in staat lijkt te zijn buiten zijn (hemels) boekje te treden. Hij is gefascineerd door theologische kwesties en details en wijdt uitvoerige beschouwingen aan de leeftijd, toekomst en dagindeling van hemelbewoners, waarbij hij zich richt tegen denkbeeldige goedgelovigen:

"Het is dus duidelijk dat men in het hiernamaals niet zijn jaren, zijn kennis of wijsheid verliest. Blijft men dan tot in eeuwigheid exact dezelfde persoon die men bij zijn aardse dood was, of neemt de kennis, de wijsheid met de jaren toe? Wordt men dus steeds ouder en is er een grens aan het ouder worden? Blijven piepjonge engeltjes, zoals ze in de Barok rondfladderen, voor altijd piepjonge engeltjes? Een stationair bestaan zonder enige ambitie om daar verandering in te brengen? Is de hemelse gelukzaligheid werkelijk een staat waarin niemand wensen en verlangens kent? Geen spijt, geen verdriet, geen bewustzijn, het absolute niets? Geen haat, maar ook geen liefde, geen hoop, en waarschijnlijk zelfs geen geloof."

Dulieu heeft enige tijd bij het Amsterdamse Concertgebouworkest gespeeld. Het denkbeeld dat er de hemel gemusiceerd zou worden is voor hem een verschrikking. Een uitzending waarin dat gesuggereerd wordt wekt zijn woede: "Door wie wordt die muziek gespeeld? Moeten musici na hun dood blijven spelen? Wat? Hoe vaak? Hoe lang? En als ze nu juist blij zijn om eindelijk van die speldwang af te zijn?"



Bron:
Paulus de Boskabouter of Het dubbelleven van Jean Dulieu
Dorinde van Oort
Cossee, 2012​