vrijdag 13 september 2024

Hogere vaardigheden

bron afb: joop-a.van dam

Op een literair weblog las ik een column waarin gepleit werd voor de afschaffing van het schrijfonderwijs. Ik dacht eerst aan satire, maar nee, de columnist leek toch behoorlijk serieus. Rekenen hoeft ook al lang niet meer, en wie houdt er nu (na zijn schooltijd) de schrijfvaardigheid op peil? Niemand toch zeker. Daar is nu juist die AI zo handig voor. Ter illustratie van zijn ‘gelijk’ liet de columnist ChatGPT zijn tekstje herschrijven. Die had dat in 20 seconden voor elkaar. Voordeel zou zijn dat de leerlingen hun kostbare tijd en energie nu konden richten op het ontwikkelen van ‘hogere vaardigheden’, zoals kritisch denken en probleemoplossend vermogen, en op het bedenken van ideeën. Natuurlijk zette dit provocerende verhaal mij aan het denken. Het toch al lage niveau van onderwijs in Nederland, het gebrek aan parate kennis (want internet). En nu dit weer.

En ik dacht aan toepassing op blogs, dat gebeurt waarschijnlijk al op grote schaal. Het stemde mij treurig. Wat een armoede, wat een gebrek aan creativiteit. Blog dan niet. En wat kon het betekenen voor dit blog, mijn blog? Zoals vermeld op de introductiepagina, is in-tussen ‘het blog dat ik zelf graag had willen lezen, maar wat niet bestond’. Daarom schrijf ik deze stukjes voor mijzelf. Maar dan kan ik toch net zo goed ook een of ander AI programma opdracht geven zo’n stukje te schrijven over een specifiek onderwerp wat mij op dat moment interesseert? Wat een tijdbesparing zou dat opleveren!

Maar.
Ten eerste heb ik al eerder geconstateerd dat AI info niet altijd correct is, satire wordt niet herkend, er is geen bronvermelding. 
Belangrijker nog is dat al mijn plezier rond dit blog zou verdwijnen. Al die ‘tijdrovende’ bezigheden zijn juist het leukst. Het voorbereiden, boeken en artikelen lezen, conclusies trekken, verbanden leggen, nadenken, nog meer nadenken, ontdekken, het schaven aan een stukje enzovoort enzovoort. Voor mij zit de lol (en vooral het nut) niet in het lezen van het eindresultaat, maar het werken daaraan. Ook hier: het pad is het doel.