maandag 26 september 2022

Like San Francisco

De hemel van… Belize 
 
(De hemel van… Afl.20)

Een toneelstuk verfilmen, dat is niet altijd een goed idee, maar soms pakt het prima uit. Dat was ook het geval met Angels in America, in 2003 uitgebracht door HBO als een korte dramaserie. Het originele theaterstuk uit 1991 werd geschreven door Tony Kushner.

In het verhaal (dat zich in New York in 1985 afspeelt) komt veel aan bod, de aidsepidemie bijvoorbeeld en allerlei politieke zaken. De levens van de zes hoofdpersonen kruisen elkaar, en zij worden allen geconfronteerd met verandering en verlies. Maar de kern van dit magisch realistische verhaal draait om Prior Walter, een homoseksuele man die aan aids lijdt. Hij wordt bezocht door een engel. Een van de andere hoofdpersonen is Roy Cohn, een belangrijke rechtse politieke fixer. Hij komt niet uit de kast, omdat hij zijn macht en imago wil beschermen. Maar ook bij hem is aids geconstateerd en zijn leven loopt ten einde. Toch blijft hij de harde en onaangename man die hij altijd al was. Een prima rol voor Al Pacino.

Ook de rest van de cast is behoorlijk sterk, met onder anderen Meryl Streep en Emma Thompson. Sommige acteurs spelen zelfs meerdere personages. Maar wat mij betreft, wordt de show gestolen door acteur Jeffrey Wright in een bijrol. Hij is Belize, een zwarte ex-drag Queen en verpleger in een ziekenhuis, zonder twijfel het meest fatsoenlijke en redelijke personage in dit stuk. Belize zit, zeer tegen zijn wil, als verzorger opgescheept met Roy Cohn op zijn sterfbed.

Tijdens een van hun gesprekken vraagt Roy ineens ‘hoe het hierna zal zijn?’. 
‘Hierna?’, vraagt Belize. 
Roy: ‘Als deze ellende eindigt’. 
‘Hemel of hel?’, vraagt Belize eerst nog, maar dan steekt hij van wal: ‘Als San Francisco.’

Dat bevalt Roy wel, een stad. Goed. Hij was al bezorgd dat het een tuin zou zijn. 
‘I hate that shit.’

Belize vervolgt: ‘Mmmm. Big city. Overgrown with weeds, but flowering weeds. On every corner a wrecking crew and something new and crooked going up catty corner to that. Windows missing in every edifice like broken teeth, fierce gusts of gritty wind, and a gray high sky full of ravens.’

Die raven doen Roy Cohn aan Jesaja denken.

Belize: ‘Prophet birds, Roy. Piles of trash, but lapidary like rubies and obsidian, and diamond-colored cowspit streamers in the wind. And voting booths. 
And everyone in Balenciaga gowns with red corsages, and big dance palaces full of music and lights and racial impurity and gender confusion. And all the deities are creole, mulatto, brown as the mouths of rivers. Race, taste and history finally overcome.

And you ain't there.’

Het komt allemaal nogal binnen bij Roy, dat is duidelijk. ‘En de hemel?’, vraagt hij dan nog. 
 
Belize: ‘Dat was de hemel, Roy.’ 


Het fragment kun je HIER bekijken.