zaterdag 20 oktober 2018

Geestesziek



Vorige maand las ik in de Volkskrant deze ingezonden brief van een mevrouw die reageerde op een artikel over de ziekte ALS. In dit artikel wordt gesteld dat ALS ook de geest aantast. De briefschrijfster vindt het juister om hier te spreken van het karakter, omdat de geest in veel godsdiensten niet stoffelijk is en na de dood overgaat naar een andere dimensie. Zij voegt daar nog aan toe dat men om die reden tegenwoordig spreekt van verstandelijk beperkte mensen en niet meer van geestelijk gehandicapte mensen.

Dat laatste betwijfel ik, even googelen laat zien dat in het dagelijks gebruik de interpretatie van deze begrippen nogal varieert. Maar het zou wel mooi zijn natuurlijk, alleen al om de kennelijke tegemoetkoming van de wetenschappers richting de spiritueel ingestelde medemens. Daarnaast vind ik deze brief interessant vanwege het kennelijke uitgangspunt dat de overledene, die tijdens zijn leven verward of dement of iets dergelijks was, daar in de andere dimensie van verlost zou zijn. De suggestie dat na de dood alles “weer goed” komt en dat hij na de overgang “normaal” in het hiernamaals aankomt.

Dat is dus iets wat ik mij altijd al afgevraagd heb. Want hoeveel demente mensen zijn er al niet intussen. En wie heeft er nu een compleet “helder” sterfbed bijvoorbeeld? En zijn wij niet allemaal in meer of mindere mate “verward”? Misschien gaat het proces dat ‘ik’ heet na het sterven gewoon door en is er geen enkele reden om aan te nemen dat iemand dan opeens genezen zou zijn van een geestesziekte. Net zo min als dat hij opeens tot inzicht en verlichting zou komen. (Zie ook blogpost Licht uit. Of juist aan?)