Aan het
eind van de bardo van wording staat de overledene, opgejaagd door zijn slechte
karma, aan de rand van een reïncarnatie. Het ziet er niet best voor hem uit, dat
wordt opnieuw lijden en dwalen in samsara. Het licht van zijn toekomstige
bestaanswereld schijnt hem al helder tegemoet. Nu op de rem trappen dus, en in
gedachten weerstand bieden. De ingang tot de moederschoot moet geblokkeerd
worden.
Het is
een cruciaal moment, ‘de scheidslijn waarop wordt bepaald of je naar boven of
naar beneden gaat’. Of je voor altijd gelukkig zult worden, of door één enkel
moment van luiheid langdurig moet lijden. Alles hangt hier af van de juiste
eenpuntige concentratie. Je moet vooral niet afgeleid zijn, je geest is nu als
de teugels van een paard, alles waar je aan denkt zal gebeuren. Wees dus positief
en streef naar goed karma.
Luister
naar de diepzinnige instructies van het Bardo Thödol. Je moet nu eerst een
belangrijk vers hardop nazeggen. Denk er dan goed over na en breng het in
praktijk. Het gaat over concentratie, volharding en meditatie. En over het
afsluiten van de moederschoot, het moment dat nu gekomen is. Let goed op!
Je hebt
visioenen van mannen en vrouwen die gemeenschap hebben. Ga daar niet tussenin! Doe
verstandig en visualiseer de man en vrouw als je leraar en zijn partner. Betuig
ze intens respect en vraag om onderricht. Concentreer je sterk op deze
gedachte. Mediteer over je leraar en zijn partner als je yidam (of
Avalokiteshvara) met zijn gezellin. Schenk ze in gedachten offergaven en vraag
vol toewijding om goede resultaten.
Ga niet
onder invloed van lust en afkeer de baarmoeder in! Het Bardo Thödol schetst wat
er dan zou gebeuren: je zult je vader haten, wanneer je als man geboren wordt,
en aantrekking voelen ten aanzien van je moeder. En jaloers zijn op je moeder
en begeerte voelen naar je vader, als je als vrouw geboren wordt*. Je zult
uiterste gelukzaligheid ervaren in het centrum van de vereniging van zaadcel en
eicel (“Het centrum van de vereniging van witte en rode druppels”). Hierna
zul je het bewustzijn verliezen en de vrucht zal groeien (“rond en ovaal”), tot
het lichaam gerijpt is en uit de moederschoot tevoorschijn komt. Waar zul je
terecht komen en in welke hoedanigheid? Welke vormen van lijden zul je
ondergaan? Hoe groot is je domheid en onwetendheid? Terug kun je niet meer, je
gaat opnieuw rond in de zes rijken van bestaan, de diepe afgrond van samsara. Wat
jammer!
Als
begeerte en afkeer bij je opkomen, moet je als volgt mediteren om de moederschoot af
te sluiten: (in het kort) Wat triest dat ik zo’n slecht karma heb, en zo
gehecht ben aan begeerte en agressie! Ik blijf maar dwalen en dwalen in
samsara, en wegzinken in de oceaan van lijden. En op deze manier gaat het nog
eindeloos duren ook. Ik heb er genoeg van! Vanaf nu geef ik begeerte en afkeer
volledig op! Dat ga ik echt doen!
Concentreer
je geest intensief en eenpuntig op deze gedachte.
*Het
Oedipusmotief en elektracomplex, láng voor Freud en Jung al doorgrond door het
Tibetaans boeddhisme.
Bronnen:
Francesca
Fremantle en Chögyam Trungpa
Het
Tibetaans Dodenboek
Servire,
1991
Robert
A.F. Thurman
Het
Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht,
2006
Ilse
Dorren
Tocht door
twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda,
1985