De
overledene die, aan het eind van de bardo van wording, er niet in slaagt de moederschoot
te blokkeren, moet zijn reïncarnatie maar accepteren. Een verlossing zit er
waarschijnlijk niet meer in. Voortgestuwd door de kracht van zijn karma stevent
hij rechtstreeks op de zes bestaansrijken af.
Wil je
dat niet? Dan heb je pech. Dit kun je niet meer voorkomen, niet op eigen
kracht. Je bent hulpeloos en moet
gaan, dwars door sneeuwstormen, hagelbuien en orkanen. Er is duisternis en hard
geluid. Je wordt achtervolgd door moordenaars en voortgesleept door de wrekers
van karma. Je ontsnapt in paniek en verschuilt je waar het maar kan. In de
luxueuze huizen, maar ook in grotten of holen in de grond, onder rotsen, in
bossen en struikgewassen. Naar buiten durf je niet meer, bang voor de
verschrikkingen van de bardo, en bang om je veilige plekje te verliezen. Je
bent er aan gehecht geraakt en wilt er nooit meer weg. Je neemt een lichaam
aan, hoe inferieur ook, en gaat allerlei vormen van lijden meemaken. Dit alles
is een teken dat er demonen en kwade krachten in het spel zijn. Zij vallen je
nu lastig. Gelukkig weet het Bardo Thödol
daar raad mee. Luister naar deze belangrijke instructie en begrijp hem
goed!
Vraag onmiddellijk weer zo’n machtige archetypische boeddhavorm om hulp. Doe het intens! Je eigen yidam bijvoorbeeld, of anders Chemchoc Heruka of Hayagriva of Vajrapani. Het maakt niet uit wie, als hij maar vooral reusachtig en indrukwekkend is. Zó moet je hem dus visualiseren, in een woedende houding, klaar om alle demonen tot stof te verpulveren. Zet er maar grof geschut tegenover, gebruik je fantasie om fantasie te verjagen. Een machtige serafijn of cherubijn mag ook, het gaat erom dat jij hem kan zien als een welwillende beschermer. Dat is de kern van deze instructie, onthoud dat goed!
Deze hulp biedt dubbel voordeel. Je kunt jezelf van de wrekers bevrijden (je angst- en paniekblokkade doorbreken) en je forceert een korte pauze in de voortgang van de wedergeboorte. Je hebt nu de kans om het verloop te veranderen en een betere moederschoot (reïncarnatie) uit te kiezen.
Het meest ideaal zou nu een contemplatie over het Grote Zegel zijn, maar als je dat niet kunt, neem dan deel aan het spel van illusie en doe daar je voordeel mee. Met verbeeldingskracht en gerichte concentratie kun je zijn wat je maar wilt! Er is veel mogelijk, en het is onbelangrijk of je hierin gelooft of niet. De wereld van de tweeheid is een droom die je kan sturen. En in de toestand na de dood, als de materiële bindingen zijn weggevallen, is dat minder moeilijk. Zelfs lagere wezens zoals preta’s en allerlei demonen verkriigen een lichaam enkel door hun zelfbeeld te veranderen.
En als je ook dat niet kunt, wees dan in ieder geval nergens aan gehecht, maar mediteer over je yidam of Avalokiteshvara, en je zult een sambhogakaya-boeddha in de tussenstaat worden.
Bronnen:
Francesca
Fremantle en Chögyam Trungpa
Het
Tibetaans Dodenboek
Servire,
1991
Robert
A.F. Thurman
Het
Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht,
2006
Ilse
Dorren
Tocht
door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda,
1985