maandag 15 februari 2021

De bardo van het ogenblik voor de dood [1]

Na de introductie en wat eerste aanwijzingen voor de stervende en zijn voorlezers, vervolgt de tekst van het Bardo Thödol met instructies voor de bardo van het ogenblik voor de dood (ook: ‘de tussenstaat van het sterfpunt’, of ‘chikai bardo’).

Deze tussenstaat is een van de zes voornaamste bardo-staten. De term bardo wordt in de tekst soms wat verwarrend gebruikt, er kan namelijk ook een fase van een bepaalde bardo mee aangeduid worden. In de bardo van het ogenblik voor de dood bijvoorbeeld, heb je twee bardo's van het heldere licht. En dit deel van de tekst heet “Het Gebed voor de Bardo van Dharmata”, terwijl dat pas de hiernavolgende tussenstaat is.

Hoewel bedoeld voor ‘yogi’s met gemiddelde vermogens’, is het onderricht prima geschikt voor alle soorten personen. Het bewustzijn is in de bardo zo flexibel, dat bevrijding voor iedereen mogelijk zou zijn. Het is het beste als de (geoefende) stervende er in slaagt de ziel uit te stoten op het moment waarop de ademhaling bijna ophoudt. Als dat niet lukt, vervolgt de tekst:

Beste die en die! Nu is de tijd voor je gekomen om de weg te zoeken. Zodra je adem stopt zal het heldere licht zich aan je voordoen. Dat is de dharmata, de realiteit, open en leeg als de ruimte, helder niets, zuivere naakte geest zonder middelpunt of horizon. Herken dit als jezelf, en blijf bij die ervaring.

Hier wordt de stervende dus aangespoord om zich met deze onbeschrijflijke oneindige transparantie te identificeren, en dit te herkennen als het essentiële zelfloze zelf. Het moet hem stevig ingeprent worden door dit voortdurend te herhalen. Helaas zal de kans groot zijn, dat hij er straks impulsief voor terugschrikt. Waarschijnlijk voelt hij angst door het verlies van elk gevoel van houvast en zal hij flauwvallen.

Hardop en duidelijk (en in de juiste volgorde) worden de tekenen des doods voorgelezen. Op het bijna-hoogtepunt hiervan, wordt de stervende/overledene aan zijn (eventuele) spirituele motivatie herinnerd. Hij kan zich vol liefde en mededogen voornemen het volmaakte boeddhaschap te bereiken, niet voor zichzelf, maar voor het heil van alle wezens in de gehele ruimte: “Ik zal voor het welzijn van alle wezens het heldere licht van de dood als de dharmakaya herkennen, en in die staat de hoogste realisatie van het Grote Zegel bereiken en de doelstellingen van alle wezens vervullen”. En anders plan B: “Als dat niet lukt, zal ik de bardo-staat herkennen zoals die is, en de Grote Zegel van de Eenwording in die bardo bereiken, en mij inzetten voor de hele oneindige ruimte vol wezens”. Laat deze houding niet verslappen! Herinner en beoefen alle meditatie-instructies die je in het verleden hebt ontvangen.

Dit moet de voorlezer duidelijk uitspreken, met de lippen dicht bij het oor. Daarna, als de (uiterlijke) ademhaling is opgehouden, wordt de stervende op zijn rechterzijde gelegd en wordt hij geholpen om zijn levensstroom (ziel) bewust uit te stoten, zoals bij phowa.

 

Bronnen:  
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa  
Het Tibetaans Dodenboek  
Servire, 1991 
 
Robert A.F. Thurman  
Het Tibetaanse Dodenboek  
Altamira-Becht,  2006  
 
Ilse Dorren 
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek  
Mirananda, 1985