zaterdag 8 augustus 2020

Bardo van wording: karma

De bardo van wording is een akelige tussenstaat, we zagen het in de vorige blogpost al. En het ergste moet nog komen. Terwijl de overledene nog treurt over de scheiding van zijn geliefden, slaat zijn karma genadeloos toe.

En het is niet als in de bardo van dharmata, waarin zelfs de toornige verschijningen barmhartige ingrepen waren. Boeddhavormen maakten op deze manier krachtige emoties los in een bewustzijnslaag waar primaire indrukken worden opgeslagen.

Nu krijgt de overledene meer dan ooit met ‘zichzelf’ te maken. Met zijn eigen door onwetendheid vastgeroeste en ingesleten overtuigingen hoe de ‘realiteit’ in elkaar zit. Met zijn gehechtheid aan de levensstijl die hij gewend is. Een volgende geboorte in de ‘gewone wereld’ is nu zo goed als onvermijdelijk. Een situatie die samengaat met heftige en afschrikwekkende voorstellingen.

Het Bardo Thödol vervolgt de uitleg: “Voortgeblazen door de wervelende wind van karma, berijdt je geest het paard van de wind, als een veertje dat heen en weer geblazen wordt. Hulpeloos en wankel.”

Nu zal de hevige wervelstorm van karma je woest en malend voortduwen. Het is angstaanjagend en ondraaglijk, maar wees er niet bang voor! Je hallucineert! Het is je eigen verwarde projectie! Er doemt beangstigende dikke duisternis voor je op. En je hoort afschrikwekkende kreten: sla neer, sla dood! Als je een grote zondaar bent zul je veel zwaarbewapende en vleesetende demonen zien die dit soort oorlogskreten slaken. Je wordt in sneeuw, regen en duisternis opgejaagd door gruwelijke verscheurende dieren en achtervolgd door een groot leger. Er zijn geluiden van lawines en overstromingen, bosbranden en orkanen. In paniek vlucht je weg waarheen je maar kunt, maar je wordt geblokkeerd door drie diepe afgronden vlak voor je. Een witte, een rode en een zwarte. Je valt er bijna in. Maar het zijn geen echte afgronden! Dit zijn haat, begeerte en onwetendheid. Herken nu dat dit de bardo van wording is! Roep Avalokiteshvara aan en smeek dringend om zijn bescherming. Vergeet het niet.

Voor de deugdzamen ligt het anders. Als je de dharma oprecht hebt beoefend, en verdiensten en positieve energie hebt verzameld, zul je hier juist vreugde en zaligheid ervaren, in allerlei volmaakte vormen van geluk. En zij die geen goed en geen kwaad gedaan hebben, de onverschilligen en onwetenden, zullen hier geen lijden ervaren. Maar ook geen geluk. Zij voelen zich vooral verward (onwetend).

Maar wat het hier ook wordt voor jou, voel je er niet toe aangetrokken! Verlang niet naar het plezier of de vreugde! Geef je gehechtheid hieraan op. Offer het allemaal maar aan je goeroe en de drie juwelen. En ook als het je allemaal om het even is, zonder visioenen van pijn of plezier, moet je toch proberen je geest te richten op de ervaring van het Grote Symbool (ook: het Grote Zegel). Niet geconcentreerd, maar ook niet afgeleid. Er tussenin. Dit is erg belangrijk!

Het Grote Zegel (vertaling van mahamudra) is een vergevorderde tantrische meditatiebeoefening met een radicale en directe benadering van de uiteindelijke realisatie. Het is de directe waarneming van de heiligheid en levendigheid van het leven. De realiteit is als een ‘zegel van ervaring’, en de uiteindelijke realiteit is dan het hoogste zegel van inzicht van wijsheid. Het Bardo Thödol is hier wel superoptimistisch om juist deze instructie te geven aan een overledene die ronddwaalt in de bardo van wording. Hij heeft tot nu toe weinig blijk gegeven van enig inzicht, en zou dan nu ineens deze ingewikkelde oefening voor ingewijden kunnen uitvoeren?



Bronnen:
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa
Het Tibetaans Dodenboek
Servire, 1991

Robert A.F. Thurman
Het Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht,  2006

Ilse Dorren
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek      
Mirananda, 1985