dinsdag 12 november 2019

Twee gedachten bij dag 7

De bardo is bepaald geen prikkelarme zone, maar wat de dolende dode op de zevende dag (in de bardo van dharmata) moet meemaken slaat alles, tot nu toe tenminste. Het gaf me veel stof tot nadenken.

I
Het mag inmiddels duidelijk zijn dat het in de bardo draait om inzicht, en niet om het pakket kennis wat iemand meetorst. De mensen die de situatie herkend hebben zijn allang bevrijd of een boeddha (in sambhogakaya) geworden.

Interessant dus om te zien hoe op deze zevende dag ineens alles op alles wordt gezet om de overledene te herinneren aan de leer. Althans, dat is dan mijn interpretatie. Niets is te dol en geen middel is te grof om dit te bereiken. Er verschijnen een soort hemelse schriftgeleerden en een leger dharmakrijgers, en er klinken dreunende mantra’s. Alles lijkt er op gericht om de “eenvoudige” overledene eens flink op te schudden en te herinneren aan belangrijke teksten waar hij misschien ooit kennis van genomen heeft (waarschijnlijk zonder het te snappen).

Opvallend is dat de dode in dit stadium niet zozeer gestimuleerd wordt om zijn eventuele kennis van de leer in praktijk te brengen als wel om er op te vertrouwen, vertrouwen dat het werkt en dat het goed komt. Begrijpen hoeft niet eens. Vertrouwen, geloven en bidden. Hopelijk gevolgd door mededogen, van vidyadhara’s die je met hun reddinghaken een hemel intrekken, want een boeddhaschap zit er kennelijk niet meer in. Hoewel, helemaal uitgesloten is dat nog niet, want zelfs hierna geeft het Bardo Thödol nog instructies om de éénheid te herkennen.


II
Alles is energie. Als de overledene het heldere licht en het secundaire heldere licht niet herkend heeft, zal deze absolute energie van helderheid in de bardo van dharmata als het ware uiteenvallen tot verschillende vormen van afgezwakte energie. De dualiteit doet haar intrede. Alle overledenen, ongeacht hun religieuze en culturele achtergrond, zullen te maken krijgen met de heftige manifestaties van energie in de bardo. Een vloeiende, vibrerende wereld van geluid, licht en kleur. Wat een verwarring zal dat geven!

In het Bardo Thödol wordt op deze verschijnselen handig allerlei Tibetaans boeddhistische etiketten geplakt. Goden, boeddha’s, mandala’s, wijsheden enzovoort. Heel praktisch! Dat maakt de visioenen vertrouwd en biedt tegelijk een geweldige geheugensteun en opstap naar herkenning, inzicht en hopelijk bevrijding voor de beoefenaar.

Trilling is ook energie. Zo moet de angstige overledene op dag zeven bijvoorbeeld een donderend gedreun aanhoren, in het Bardo Thödol omschreven als “een intens geluid van toornige mantra’s”. Geweldige vondst!