Als een
overledene aan het eind van de bardo van wording toch moet reïncarneren, is het
Bardo Thödol hem behulpzaam bij het
kiezen van de juiste moederschoot.
Een
plekje in een van de zuivere boeddhagebieden zou dan heel mooi zijn, maar als
je dat niet kunt of wilt bereiken, is een moederschoot in de onzuivere
levenscyclus (samsara) het enige alternatief. Kies in dat geval, zoals eerder uitgelegd, met je helderziendheid een werelddeel en vervolgens een plaats waar
de dharma (de leer van Boeddha) bekend is.
Je kunt
je nog lelijk vergissen bij het kiezen van de moederschoot. Wees daarom uiterst
voorzichtig! Wat zich ook voordoet, vertrouw het niet! Je bent nu onder zware
invloed van emotionele verslavingen en karma, en daardoor verblind voor de ware
natuur van de plaats. En dat is moeilijk kiezen. Zelfs als je nu (bijvoorbeeld)
in een vuile mesthoop geboren zult worden, zul je de riekende massa nog als
heerlijk geurend waarnemen. Een instinker, inderdaad. Schakel daarom alle
verlangen en afkeer uit, want als je je ergens toe aangetrokken voelt, zul je
daar geboren worden.
De
vuistregel is hier: wees ‘neutraal’. Ga naar binnen “in de verheven staat van
evenwicht”. Blijf alert! Geen goed of slecht, aanvaarden of verwerpen. Denk
niet in tweeheid, ik en de moederschoot, maar aan de absolute éénheid. De
juiste intentie is erg belangrijk. Houd van iederéén. Zet gerust zo hoog
mogelijk in. Neem je voor dat je als wereldheerser geboren zult worden, om zo
het welzijn van alle levende wezens te bevorderen. Of in een héél religieuze
familie, misschien wel als kind van een heilige. En terwijl je je op dit soort verheven
gedachten concentreert, ga je de moederschoot binnen, en die zegen je als een
paleis van de goden. Roep alle boeddha’s, bodhisattva’s enzovoort aan.
Maar helaas,
voor de meesten blijft het ontzettend moeilijk om van de onbewuste neigingen af
te komen, en beelden van de dualiteit worden als werkelijkheid ervaren. Om de
overledene nu voor verder afglijden te behoeden, moeten de achterblijvers hem nog een keer bij zij naam noemen en
instrueren. Zelfs de meest domme en zondige persoon kan begeerte en afkeer
uitschakelen door zijn toevlucht te nemen tot de Drie Juwelen: de Boeddha, de
Dharma en de spirituele gemeenschap. Ga verder met opgeheven hoofd. Roep
Avalokiteshvara aan. Besef dat je in de bardo bent! Geef gehechtheid en
hunkering naar de achtergelaten verwanten en geliefden op, zij kunnen je niet
helpen. Ga nu binnen in het blauwe licht van de mensen of het witte licht van
de goden. Ga binnen in de juweelpaleizen, verrukkelijke tempels en pleziertuinen.
Dit moet
zeven keer herhaald worden. Daarna moeten de boeddha’s en bodhisattva’s worden
aangeroepen en een aantal belangrijke (aanvullende) teksten zeven keer gelezen
worden.
En dat
moet het dan zijn.
Bronnen:
Francesca
Fremantle en Chögyam Trungpa
Het
Tibetaans Dodenboek
Servire,
1991
Robert
A.F. Thurman
Het
Tibetaanse Dodenboek
Altamira-Becht,
2006
Ilse
Dorren
Tocht
door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek
Mirananda,
1985