dinsdag 8 december 2020

Bardo van wording: de juiste moederschoot kiezen (4)

Als een overledene aan het eind van de bardo van wording toch moet reïncarneren, is het Bardo Thödol hem behulpzaam bij het kiezen van de juiste moederschoot. 
 
Een plekje in een van de zuivere boeddhagebieden zou dan heel mooi zijn, maar als je dat niet kunt of wilt bereiken, is een moederschoot in de onzuivere levenscyclus (samsara) het enige alternatief. Kies in dat geval, zoals eerder uitgelegd, met je helderziendheid een werelddeel en vervolgens een plaats waar de dharma (de leer van Boeddha) bekend is.

Je kunt je nog lelijk vergissen bij het kiezen van de moederschoot. Wees daarom uiterst voorzichtig! Wat zich ook voordoet, vertrouw het niet! Je bent nu onder zware invloed van emotionele verslavingen en karma, en daardoor verblind voor de ware natuur van de plaats. En dat is moeilijk kiezen. Zelfs als je nu (bijvoorbeeld) in een vuile mesthoop geboren zult worden, zul je de riekende massa nog als heerlijk geurend waarnemen. Een instinker, inderdaad. Schakel daarom alle verlangen en afkeer uit, want als je je ergens toe aangetrokken voelt, zul je daar geboren worden.

De vuistregel is hier: wees ‘neutraal’. Ga naar binnen “in de verheven staat van evenwicht”. Blijf alert! Geen goed of slecht, aanvaarden of verwerpen. Denk niet in tweeheid, ik en de moederschoot, maar aan de absolute éénheid. De juiste intentie is erg belangrijk. Houd van iederéén. Zet gerust zo hoog mogelijk in. Neem je voor dat je als wereldheerser geboren zult worden, om zo het welzijn van alle levende wezens te bevorderen. Of in een héél religieuze familie, misschien wel als kind van een heilige. En terwijl je je op dit soort verheven gedachten concentreert, ga je de moederschoot binnen, en die zegen je als een paleis van de goden. Roep alle boeddha’s, bodhisattva’s enzovoort aan.

Maar helaas, voor de meesten blijft het ontzettend moeilijk om van de onbewuste neigingen af te komen, en beelden van de dualiteit worden als werkelijkheid ervaren. Om de overledene nu voor verder afglijden te behoeden, moeten de achterblijvers hem nog een keer bij zij naam noemen en instrueren. Zelfs de meest domme en zondige persoon kan begeerte en afkeer uitschakelen door zijn toevlucht te nemen tot de Drie Juwelen: de Boeddha, de Dharma en de spirituele gemeenschap. Ga verder met opgeheven hoofd. Roep Avalokiteshvara aan. Besef dat je in de bardo bent! Geef gehechtheid en hunkering naar de achtergelaten verwanten en geliefden op, zij kunnen je niet helpen. Ga nu binnen in het blauwe licht van de mensen of het witte licht van de goden. Ga binnen in de juweelpaleizen, verrukkelijke tempels en pleziertuinen.

Dit moet zeven keer herhaald worden. Daarna moeten de boeddha’s en bodhisattva’s worden aangeroepen en een aantal belangrijke (aanvullende) teksten zeven keer gelezen worden.

En dat moet het dan zijn.
 

Bronnen:  
Francesca Fremantle en Chögyam Trungpa  
Het Tibetaans Dodenboek  
Servire, 1991 
 
Robert A.F. Thurman  
Het Tibetaanse Dodenboek  
Altamira-Becht,  2006 
 
Ilse Dorren 
Tocht door twee werelden; Gids voor het Tibetaanse Dodenboek  
Mirananda, 1985