zaterdag 16 juni 2018

Het Heldere Licht, energie en bewustzijn (2)

Lichten spelen een grote rol in de bardo’s. Deel 1 van deze blogpost (HIER) ging over ‘licht’ als beeldspraak voor energie. Maar ‘licht’ kan net zo goed staan voor een bepaald niveau van geest of bewustzijn.

De verschijnselen in geluid, licht en kleur in de bardo’s worden in het Bardo Thödol geïntroduceerd in de vorm van symbolen, noodzakelijke hulpmiddelen om het onuitsprekelijke te verbeelden ‘voor de gewone man’. In haar boek Tocht door twee werelden (besproken in een vorige blogpost) laat Ilse Dorren dit op een begrijpelijke wijze zien: alles wat in de bardo’s opdoemt is slechts een zinnebeeld. Zelfs de term ‘licht’ (in Helder Licht) zegt ze op blz. 35.
​​

Dat vindt de Dalai Lama ook. Hij noemt het een metafoor, een manier van uitdrukken.  "Ik denk niet dat in de term helder licht, het licht letterlijk genomen moet worden. In het boeddhisme worden termen als duidelijkheid en helderheid veel gebruikt met betrekking tot geest of bewustzijn. Vanuit dat standpunt is de keuze van de term 'licht' gemaakt. Helder licht is het subtielste niveau van de geest, dat als basis of bron kan worden gezien waaruit de uiteindelijke ervaring kan voortkomen. Daarom wordt het helder licht genoemd, het is een staat van de geest".(*2)

Schrijfster Dion Fortune vertelde dat tijdens een meditatie het zuivere zijn zich aan haar voordeed ‘als een verblindend licht, waarbij alle denken geheel ophield’. 
In het Tibetaans boeddhisme wordt de zogenaamde 'toestand van de geest als helder-licht' vaak genoemd. Van dit niveau van de geest (het subtielste dus) zijn wij ons normaal niet eens bewust. Het verschijnt alleen aan zeer vergevorderden in het mediteren. Maar, ook tijdens het doodsproces!  

Helaas zullen de meesten van ons het Heldere Licht niet herkennen en, volgens Sogyal Rinpoche, "volledig onvoorbereid zijn op haar schier grenzeloze onmetelijkheid, en de immens subtiele diepte van haar naakte eenvoud. Het gevolg is dat we instinctief zullen reageren vanuit al onze oude angsten, gewoonten en conditionering (uit vele levens) en vasthouden aan ons grijpen in plaats van ons over te geven aan en open te stellen voor de Luminescentie (Helder Licht)". (*1) En zo wordt dit uiterst krachtige moment dus (weer) niet door ons benut als een mogelijkheid voor bevrijding.



Bronnen:
(*1) Het Tibetaanse boek van leven en sterven
       Sogyal Rinpoche
       Servire 1996, vijfde druk

(*2) Lezing van de Dalai Lama
       11-14 Oktober 1991, New York