dinsdag 27 maart 2018

Introductie

Van tijd tot tijd herlees ik het Bardo Thödol, beter bekend als het Tibetaans Dodenboek. Deze tekst werd in de achtste eeuw samengesteld en vertelt wat er met je gebeurt op het moment dat je sterft en wat je daarna zoal kunt verwachten. (Ik besef dat ik dit prachtige en belangrijke werk met deze minisamenvatting vreselijk tekort doe, maar kort door de bocht komt het hier toch op neer.)

En precies dat lijken mij buitengewoon interessante onderwerpen voor een nieuw blog. Het stervensproces en het hiernamaals dus, in de meest brede context, maar met de nadruk op de uitgangspunten van het Bardo Thödol.

De benadering van het geheel wil ik vooral luchtig houden, maar indien nodig ook wel eens de diepte ingaan. Er is al veel geschreven en beweerd over deze materie en voor vrijwel alle invalshoeken, denkbeelden en zienswijzen zal er ruimte zijn op dit blog. Onvermijdelijk zal dat ook nog al wat zweverigheid opleveren, maar eerlijk gezegd kan het mij niet zweverig genoeg zijn (ik heb een boekenkast zonder planken).

Er zal geen sprake zijn van enige vorm van chronologie of volgorde. De blogposts worden geheel random geplaatst, net wat mij op dat moment interesseert of wat ik tegenkom in media of literatuur.

Dit blog maak ik in de eerste instantie puur voor mijzelf, maar over mijn schouder meelezen mag natuurlijk altijd. Want ook jij gaat het meemaken beste lezer, ooit of binnenkort. En een beetje nadenken over het onvermijdelijke en misschien zelfs een beetje voorbereiding op de reis kan natuurlijk nooit kwaad. De beste reisgids is waarschijnlijk het Bardo Thödol, maar misschien levert dit blog je nog wat nuttige extra bagage.